Stallmöte

Idag var det stallmöte i stallet. Det var länge sedan så det var välbehövligt :) Mamma red ut med maria och mockade, jag fixade resten typ vatten och mat m.m.

Innan dess var jag hos Frida några timmar. Vi bakade bland annat sockerkaka med hallon. Mummsigt! Vi åt upp halva var, hahahaha x) Precis vad jag behöver när jag borde försöka (det kommer inte gå..) att dra ner på onyttiga saker, träna och gå ner ett x antal hundra kilo. Innan jag gick till frida så jobbade jag en stund. 3e gången denna vecka. Det blir nog lika många gånger både nästa och nästnästa vecka också.

logga

Sitter framför brasan..

..och försöker värma upp mig. Övriga huset är typ bajskallt. Snart är det Let's dance och fredagsmys! Vad ska ni hitta på ikväll?

logga

Bockelibock

Idag jobbade jag först innan jag åkte till stallet.

Red ut med Li/Månen :) Vi red upp till skogen och när vi kommit till stora "huvudstigen" så började vi trava ganska kort därpå. När vi kom fram till kalhygget så galopperade vi. Vi red upp till vändplanen och varierade mellan alla gångarter. Bus kändes lite trött och som att han tyckte det var lite jobbigt. Ganska okej underlag, hyffsat upptrampat men inte helt tillplattat som inne på stigen i skogen, så det är nog ganska jobbigt att gå på. Påvägen hem var han dock helt överspeedad.. Han flög rakt upp luften vid galoppfattning och sköt iväg som en kanon x) Hade månen som bromskloss, men efter ett tag så gick han ganska fint ändå (med månen framför var han tvungen att samla sig lite vilket är nyttigt för honom för att stärka galoppen). Energi är bra om den används på rätt sätt :P

Men i svängen från kalhyggevägen in i skogen så galopperade vi och det blev en hyffsat snäv sväng i galopp och månen kom en pytteliten bit före och då passar skitungen på att göra världens bocksprång och jag var väääldigt oförberedd. Haha men det var väldigt kul men så högt har han nog aldrig bockat med mig! Han bockar aldrig, (vi trodde förut att han inte ens kunde) detta var typ max 3e gången på hela tiden vi haft honom kanske? Dock så tar han ofta ner huvudet jättelågt mellan benen och typ studsar med rygg/bakben, sådär som jag sagt förut :) :) Det gör han av glädje. Sedan har han ju sparkat mot skänkel/spö, och det gör han av surhet :P men dett var en riktigt bock, haha han va typ överspeedad som sagt och kanske väldigt glad? Han var väldigt fin när vi travade av sedan, erergi bakifrån är liksom knepet annars kan man likabra skita i att ens försöka, och energin var inte svår att hitta idag på tillbakavägen x)

Jag älskar min Mirre <3

logga

En kall skogstur

Idag var jag och lille mirrebus ute i ca 1h och 5 min. Det var jättekallt men väldigt soligt och fint väder :) :) Vi skrittade ensamma upp till flottsundsbron (stannade och pratade med ett jättetrevligt par också påväg dit) och travade tillbaka. Sedan red vi upp i skogen med Niina, Impreza och Alfons som också skulle rida ut. Vi travade fram till kalhygget och galopperade sedan en ganska lång bit på traktorvägen där. Sedan skrittade vi genom skogen i jobbig buckelsnö. När vi kom tillbaka till stora "huvud-stigen" i skogen så travade vi fram till "avfarten" hem. Skrittade honom för hand när vi kommit över stora vägen!

logga

Uppdate

Orkar egentligen inte uppdatera, men gör det i alla fall..
Idag har jag: Jobbat, fixat stallet + skrittat ut barbacka med Mys-bus, åkt buss, kollat på tv.

Nu ska jag sova! Gick upp 05.30 så jag är lite trött om man säger så ;PPpppPPpppPpPppp
Natti-natt

logga

Lorten

Idag fyller världens bästa, underbaraste, sötaste, finaste och mest personliga lilla katt 6 månader :D Grattis Lorten! Jag älskar dig.




















Ridhuspass

Idag red jag dressyr i ett ridhus. :D

Det tog ca 40 min att rida dit i skritt och litegrann trav, det gick bra förutom när vi nästan var framme så fjompa han sig lite.. Sedan red jag i ridhuset typ 50 min ungefär.

Busis va jättepigg så i första galoppen så rejsade vi bara några varv i båda varven, annat gick liksom inte för han bara drog m. huvudet rakt upp och var rädd för allt och bytte galopp hit och dit, så han behövde nog bli av med lite energi :) Innan det hade jag skrittat ganska länge på korta tyglar, och travat litegrann på volt. Sedan tog vi en liten pause efter galoppen men det vart lite "bråk" en stund vid speglarna (dom kommer verkligen bli ett problem, han hatar speglar och dom satt väldigt lågt så han ser dom extra bra). Sedan red vi skänkelvikningar på diagonalen - duktig <3 Travade även på volt och gjorde några halter m. ryggningar! Sedan galoppjobb en kort stund i varje varv på volt, fin med något för springig i vänster varv, men det har nog både med orken och överskottsenergin att göra. Sedan lite pause innan jag travade av.

Jag är nöjd med passet och Mirre gick faktiskt bra där i andra halvan av passet när han använde energin på rätt sätt! Det är ganska coolt att han typ går mycket bättre efter vila (oberoende om är lång eller kort) eller om han inte gått dressyr/lösgörande på länge. Så det är bäst att inte rida dressyr för ofta egentligen.

Sedan skulle vi försöka lasta hem honom. Först trodde jag att det aldrig skulle gå - han var jättedryg eller stod som en staty och vägrade röra sig en millimeter. Men sedan helt plötsligt gick han in, efter ca 10 min kanske? Mamma hade dock glömt allt i stallet så vi hade inget täcke och inget hö eller godis. Han fick mycket beröm i alla fall och så fick han ha ländtäcket med lite provisorisk fastsättning eftersom han frös lite.. Överlevde gjorde han nog men bättre packande nästa gång, mamma? hehe

Tänker nog försöka rida/åka till ridhuset 1 eller 2 grr till denna vecka. Mirre måste få hoppa så blir han lycklig :) Jag får stå ut med det, haha. Malin ska dessutom försöka lastträna mirre så vi förhoppningsvis kan lasta även på hemmaplan (vet dock inte vilken dag än). Åsnefasoner..

logga

Webb-tv

Har nyss kollat klart på Ponnyakuten (del 3) på svtplay och Solsidan (del 2) på tv4play. Gillas!

logga

Busiga bus


Min älskling efter ridningen <3

Hihi idag när jag red så bockade mirre massor i galoppen <3 Det är så gulligt och superkul, och härligt att man märker att mirre är glad! Det känns typ som att sitta på en gunghäst som lever sitt eget liv, haha. Han bockar aldrig högt (han sparkade bara en gång ganska lågt), utan studsar mest så ryggen "guppar" och skakar på huvudet som har har typ nere i marken mellan benen x) Jag brukar berömma honom när han bockar sådär för jag vill att han ska göra det mer och oftare! :D Gulle-häst!



såhär ungefär såg mirre ut :)

logga


Tråkfredag

Lyckades ta mig upp till skogen idag. Det var halt på vägen, men ändå inte så farligt som tidigare, och jag ledde honom för det känns inte så bra att rida där. Mamma och emmy var med upp till vägen - emmy red o jag ledde. 

Red barbacka på ett täcke. Testade ett nytt träns - mycket snyggare på :D 2-delade eggbettet med sweetiron gillade han dock inte alls. Underlaget får godkänt (lite hårt och bara litegrann buckligt, men ridbart iaf) där det ridit ganska många så det bildats en stig. Alla gångarter men inte så mkt galopp.

logga

Dåligt med ridning

Jag kan inte rida just nu pga av underlaget. Mirre halkar hela tiden, och lyckas man komma till ett ställe där han inte halkar (det går nästan inte) så är det jättehårda bucklor eller skare = går knappt att skritta = typ ingen idé att försöka..

Sist han gick hyffsat ordentligt var i söndags då han fick trava litegrann. Dagen innan var det westernträning så då fick han ett bra pass! Men denhär veckan har jag inte kunnat rida även fast jag försökt och vill, allt pga plusgraderna och regn.. I måndags så skrittade jag med frida och jolly, tisdag fick han vila för det var en vecka sedan och det var glashalt, onsdag fick han vila av samma anledning som tisdag + att jag inte hann + att han skulle få vila efterom han kanske skulle blivit öm av att bli skodd och idag försökte jag mig på en skrittur som inte alls var rolig :( Jag kan dessutom bara hålla till i reservatet - han klarar inte att gå till andra skogen och där kanske det är bättre underlag?

Och inte kan vi åka till ridhus heller. Mirre går inte att lasta och jag vill inte åka med trailer på stallvägen som är som en skridskobana..

logga

Misslyckat skoningförsök

Dåligt uppdaterat igår! 

Mirre skulle skos. Inte för han behöver för hovens skulle eller så, utan för att han halkar så mkt. Det är läskigt att ta honom till/från hagen och jag kan inte rida alls de senaste dagarna (han kan inte gå på grusvägen upp till skogen - för stor risk för olycka) och innan det blev såhär halt kunde jag bara rida i djupsnö eftersom vägen alla andra rider på är för hal utan brodd och han går inte att lasta till ridhus!

Vi hade en annan hovslagare än våran vanliga för vi ville inte vänta tills på 26e (då vi hade bestämt tid). Mirre var omöjlig att sko. Han ville verkligen inte. Han hoppade, studsade, for omkring, slängde sig, la sig (mot oss och boxväggarna) och var helt enkelt inte still en sekund. Jocke sa att han inte ville fortsätta - någon av han eller hästen skulle bli skadad! Mirre blev verkad i alla fall, men det var fult, slarvigt och dåligt gjort, vilket vi såg efteråt. Jag vet inte om jag är kinkig (och att Mirre överlever så tills nästa gång) eller om vi är så bortskämda med att Torbjörn är så nogrann och lämnar perfekta hovar när han åker?

Jaja hur som hellst är mirre fortfarande oskodd och det är livsfarligt att ta mirre till/från hagen och jag kan inte rida. Allternativen är väl att ge lugnande och försöka igen eller att köpa barfotaskor. Jag tror det blir barfotaskor, men då har vi problemet kvar att frakta honom säkert vid in/utsläpp eftersom han inte kan ha bootsen dygnet runt.. Vi får helt enkelt hoppas att mirre överlever tills det kommer snö eller att de sandar skridskovägen till hagen, och att personen som tar ut och in går försiktigt och låter mirre gå i den pyttelilla snö som finns på sidan av vägen.

logga


Mums för hästen



Äpple, knäckebröd och morötter är ju något som de flesta vet att man kan ge en häst. Men visste ni att vissa hästar, eller ja ganska många tror jag, även gillar t.ex banan, päron och vanlig limpa?

Vad har ni för godsaker när ni ska skämma bort hästen? Tar gärna emot förslag (bara ni vet att det är ofarligt att ge) för det är kul att testa om mirre vill ha, han äter faktiskt allt det jag nämt ovan och tycker det är jättegott :)

logga


Mirre-uppdatering

Har inte orkat skriva så mycket på 2 dagar. Har haft fullt upp med annat dessutom (jobb igår, vart på hööks, emmy sjuk m.m)

Igår skrittade jag med Frida/Jolly i skogen lite mer än 30 min. Så jävla dåligt underlag så det vart bara någon meter i trav för att testa men det gick inte. Livsfarligt att gå med mirre på grusvägen också, men tyvärr ända vägen till hagen.. man får trycka ut honom så gott det går i snökanten. Usch jag är nervös för att han ska halka hela tiden.

Idag fick Mirre vila. Det är onödigt att gå mer än nödvändigt på isen när det är så riskabelt och det är ändå inte värt det heller för det är verkligen oridbart överallt. Det va en vecka sedan han vilade också så det passade ju ganska bra ändå.

Imorgon ska mirre skos. Egentligen skulle han verkats nästa vecka av våran "ordinarie" hovslagare, men vi har bestämmt att det är ohållbart att ha honom barfota nu eftersom han måstemåstemåste ha brodd, akut. På eke hade vi inte riktigt det problemet så där kunde vi ha honom oskodd men nu funkar det inte. Jocke, en annan hovis än mirres vanliga kommer. Kunde fortare och var lite billigare! Hoppas mirre sköter sig - han kan hoppa lite på 3 ben ibland när man verkar och skor var det mååånga år sedan han hade. Hehe vi får se i morgon!



logga

Bloppis

Allt ska bort! Vid intresse - kontakta mig genom att göra ett inlägg eller att mejla mig på [email protected] :)

Köparen betalar frakt eller kommer och hämtar sakerna. Jag behöver verkligen bli av med allt så vissa priser är diskuterbara (står vid resp. sak). Det som inte blir sålt nu snart kommer att läggas upp på tradera.
Skynda och fynda!




1. Magplatta/hoppgjord
Superfin svart magplattegjord i storlek 115cm, köpt på Charlies på mässan i globen i november -10. Resår i ena änden. Endast testad (men ej riden med) men den passade tyvärr inte. 
Nypris: 400 kr (men nedsatt ganska mkt så jag vet inte vad den kostade från början)
Mitt pris: 350 kr, eventuellt något diskuterbart!



2. Svängd ergonomisk sadelgjord
Jättebra svart sadelgjord i storlek 110cm. Enda anledningen att den säljs är att den är för kort. Superbra modell. Säljes eller bytes mot en likadan i storlek 120-125 cm!
Nypris: ?
Mitt pris: 250 kr, eventuellt något diskuterbart!



3. Hoppluva
Snygg vinöd/plommonfärgad (riktigt fin färg) luva från John Whitaker i storlek ponny. 
Nypris: 349 kr
Mitt pris: 100 kr



4. Benskydd set
Senskydd och strykkappor från Jacson. Använda max 5 grr. Jättefina och bra, men passar tyvärr inte hästen. Svarta i storlek cob.
Nypris: 468 kr
Mitt pris: 150 kr, eventuellt lite diskuterbart



5. Regntäcke
Ofodrat plommonlila (mkt coolare färg än på bilden, vid intresse så kan jag fixa bättre bild) regntäcke från Domani. Storlek 125 cm. Ganska välanvänt men det märks inte alls, beöver dock impregneras därav priset.
Nypris: ?
Mitt pris: 150 kr


6. 3-delat bett
Storlek 10,5 cm, massivt. Superskick.
Nypris: ca 200 kr
Mitt pris: 50 kr

7. 2-delat bett
Storlek 13,5 cm, ihåligt/lättvikt.
Nypris: ?
Mitt pris: 20 kr

8. 3-delat äppelbett
Storlek 11,5 cm. Blått coolt syntetbett med äppelsmak. Baraanvändt ett fåtal gånger och alltså i felfritt skick.
Nypris: ca 200 kr
Mitt pris: 70 kr


9. 2-delat äppelbett
Storlek 12,5 cm. Ganska välanvänt tror jag (fick det med ett träns jag köpte begagnat), men fortfarande i väldigt bra skick. Eventuellt något litet märke men det är inget som kommer skava i hästens mun. Jag kan undersöka det lite närmare + fotta närbild vid intresse!
Nypris: ?
Mitt pris: 30 kr


10. Bling-bling pannband
Storlek full, svart läder. En "kristall" är borta, men det är inget man tänker på. Några sitter dock lite löst. Supersnyggt :) 
Nypris: ca 200 kr
Mitt pris: 30 kr


11. Pannband
Storlek cob, svart läder. Vanligt "enkelt" pannband.
Nypris: ?
Mitt pris: 10 kr


12. Sadelgjord
Mörkbrun lädergjord, storlek 110 cm. Välanvänd men i bra skick. 
Nypris: ?
Mitt pris: 100 kr


13. Dressyrsadelgjord
Storlek 55 cm, mörkbrun. Snygg o bra modell.
Nypris: ?
Mitt pris: 200 kr


14. Stigläder
Mörkbruna stigläder. Helt NYA och oanvända.
Nypris: ?
Mitt pris: 100 kr


15. Transportskydd
Korta transportskydd. Storlek one size, svarta. Tvättas såklart innan leverans :) 
Nypris: ?
Mitt pris: 50 kr


16. Transportskydd bak
Höga transportskydd till bakben. Storlek ponny, svarta. Endast testade men hästen gick inte en meter i dem ;)
Nypris: ?
Mitt pris: 50 kr


17. Sadelskydd
Sadelöverdrag i svart nylon. Jag har haft det till både hopp- och dressyrsadel.
Nypris: ?
Mitt pris: 10 kr


18. Vävribbtyglar
Svarta vävribbtyglar med vita stickningar. Storlek cob. Väldigt lite använda.
Nypris: ?
Mitt pris: 20 kr


17. Vävribbtyglar
Brunala vävribbtyglar. Tror det är storlek cob.
Nypris: ?
Mitt pris: 20 kr


18. Islandsträns
Brunt utan käkrem. Storlek island (cob). Ett sidostycke är borta! 
Nypris: ?
Mitt pris: 30 kr


19. Globus dressyrträns
Brunt träns med ljus fodring. Pullbackknäppning. Mjukt och superfint!
Nypris: ?
Mitt pris: 200 kr



20. Remontträns
Svart ponnyträns med remontnosgrimma.
Nypris: ?
Mitt pris: 50 kr



21. Aachenträns
Svart i storlek full. Svagt v-format pannband med bling. Fodrat nackstycke.
Nypris: ?
Mitt pris: 100 kr



22. Aachennosgrimma
Svart nosgrimma i storlek full (men går att ställa ut väldigt mycket så xfull kan nog också ha den). Snokremmen saknas.
Nypris: ?
Mitt pris: 20 kr



23. Grimmset
NYTT och oanvänt. Storlek cob. Grimma, grimmskaft och flyweil.
Nypris: ?
Mitt pris: 50 kr


24. Grimma.
Storlek cob.
Nypris: ?
Mitt pris: 10 kr



25. Tävlingsset
Schabrak + luva från Jacson. Storlek full. Supersnyggt! Luvan är helt NY och oanvänd.
Nypris: ?
Mitt pris: 300 kr


26. Tävlingsset
Schabrak + luva från Hansbo. Storlek full. Endast användt 1 gång på en tävling.
Nypris: ?
Mitt pris: 300 kr



27. Pessoaschabrak
Tjockt och mysigt schabrak i storlek full. Felfritt skick. Jag skulle hellst vilja ha kvar det men tyvärr passar det inte min sadel. 
Nypris: ca 549 kr
Mitt pris: 250 kr


28. Dressyrschabrak
Brunt dressyrschabrak med grön kant från BR. Supersnyggt och bara användt ett fåtal gånger. Storlek full
Nypris: ?
Mitt pris: 250 kr


29. Dressyrschabrak
Grått snyggt dressyrschabrak från hööks. Storlek full 
Nypris: ca 250 kr
Mitt pris: 100 kr


30. Hoppschabrak
Marinblått hoppschabrak med röd och vit kant från hööks. Snyggt och coolt med rundad kant. Storlek full
Nypris: ca 250 kr
Mitt pris: 100 kr


31. Allroundschabrak
Duvblått/turkost allroundschabrak från Granngården. En ganska stor missfärgad/blek fläck på ena sidan högst upp i bakre hörnet (syns hyffsat bra på bilden), men det är nog inget som syns speciellt mycket med sadel på. Storlek full
Nypris: ?
Mitt pris: 30 kr


32. Dressyrschabrak
Marinblått lite tjockare schabrak från Granngården. Väldigt lite användt. Storlek full 
Nypris: ?
Mitt pris: 100 kr


33. Dressyrschabrak
Marinblått dressyrschabrak från hööks med guldiga passpoaler och en liten "krumelur" i hörnet på ena sidan. Något bleknat, men inte mycket. storlek full.  
Nypris: ca 250 kr
Mitt pris: 100 kr


34. Dressyrschabrak
Svart dressyrschabrak från Horse Saver med bra passform. Inte mycket användt. Storlek full.
Nypris: ?
Mitt pris: 100 kr


35. Säkerhetsväst
Marinblå säkerhetsväst. Ganska välanvänd men fortfarande i bra skick. Lite osäker på storlek en jag skulle gissa på small/medium.
Nypris: ?
Mitt pris: 100 kr


36. Ridhjälm
Svart Jofa-hjälm. Kanske som extrahjälm?
Nypris: ?
Mitt pris: 20 kr



37. Shortchaps
Svarta chapps i storlek xs. Moccaliknande material + resår. Välanvända men i bra skick förutom att en knapp på ena chapsen har lossnat lite halvt.
Nypris: ?
Mitt pris: 20 kr


38. Ridjacka
Marinblå ridjacka. Ganska tunn. Mycket bra skick. Storlek ca 152 cl.
Nypris: ?
Mitt pris: 20 kr


39. Australiensiska säkerhetsstigbyglar 
Stigbyglar + stigbygelplattor.
Nypris: ?
Mitt pris: 50 kr



40. Stigläder med t-spännen
Superbra stigläder som är nylonförstärkta. Svarta i läder. Jätteenkla att justera längden på med "t-spännen" som man sätter in i hål. Tyvärr lite för långa för mig (ca 160 cm lång) 
Nypris: ?
Mitt pris: 50 kr



41. Bucas vintertäcke
Bucas Irisch Turnout Extra. Svart vintertäcke med lite gula detaljer. Det finns ingen märkning med hur tjock det är, men jag skulle tro ca 300gram. Storlek 125 cm med väldigt bra passform! En lagning finns - supersnyggt och bra gjort i samma färg. Behöver ev. impregneras.
Nypris: ?
Mitt pris: 250 kr

logga

Regn..

Uuuuch vad jag hatar regn nu - antingen får det vara vinter med fluffsnö eller vår. Nu blir det ju bara slask och sedan glansis och skare när det fryser.

Idag red mamma o jag ut vid ca 16 och va ute ca 45-50 min. Mamma red Månen o jag red lilla Buuuuus <3 Vi red typ lilla rundan i skritt (dåligt o tungt underlag) och sedan travade vi bort till kalhygget, red en pyttebit på vägen där med lite galopp (men där va det också dåligt underlag så vi vände fort), skrittade en bit o travade sedan hela vägen till där man svänger ut ur skogen! Ganska mysigt i halvdunklet, det kändes inte så mörkt när man red iväg innan det hunnit mörkna helt.

Nu ska jag snart kolla på solsidan och sedan vet jag inte. Ska gå o lägga mig tidigt i alla fall för i morgon ska jag jobba. I morgon efter jobb o stall när jag kommer hem och fixat de sista bilderna så kommer det förhoppningsvis upp en bloppis - håll utkik :)

logga

Westernträning




Igår, lördag, va mamma på eke och tränat western. Det tog i princip heeela dagen känns det som och mirre hann knappt va i hagen, typ 4 timmar kanske. Fast han får väl skylla sig själv antar jag, och det är ju typ såhär det blir när man åker på tävling också.

Vi kom till stallet vid 9 och tog in mirre på en gång och lastade på ca 30 min! (y) Sedan vare träning kl. 10.30 och mirre verkade jätteglad över att träffa Pegge och va i ridhuset, aww. Han va pigg och duktig sa mamma! Sedan skulle vi lasta hem... det tog mer än 1 timme och han var så dum. Han är så kaxig och ser sig som den som ska bestämma och skiter fullständigt i oss, vilket inte alls är bra. Och det är helt tvärt emot som han är i hagen där han är väldigt ranglåg. Han försöker väl kompensera det med att bestämma över oss eftersom han inte lyckas i hagen? Svår är han men tillslut var han inne typ kl. 1 så han fick lunch väldigt sent idag, för han äter inte så jättemkt medans transporten åker fast han har fri tillgång.

Bilderna blev jättedåliga i ridhuset, men här har ni en bild på mamma o mirre och en bild på niklas (nybörjare) och pegasus
 
logga

Gucio

Idag på förmiddagen följde jag med Matilda till hennes medryttarhäst Gucio!
Stolt fotograf till bilderna från idag, tihihi.


Parkeringen


saknar att hoppa, saknar att träna, saknar ridhus..

Idag red jag på parkeringen. Red dit i mörkret med pannlampa o sedan fick mamma stå och lysa med bilen medans jag red! Red nog bara där ca 20 min - skritt, trav o lite galopp.

Haha skritten påväg dit tog 25 min och han va jätteseg för han gillar aldrig att gå från stallet + att det var tungt att gå i knölig halvdjup snö med halvt skare. Hem vare okontrollerad trav tyckte bus, och efter det rallyskritt, så då tog det typ bara 15 min!

logga

Dag 15 - Något du och din häst är stolt över som ni har gjort!

Jag är stolt över allt vi har kommit över i hanteringen, han var faktiskt som jag nämt tidigare vart riktigt hemsk. Typ gjorde allt vad han kunde för att vara en plåga? Haha

Nu är det bara att gå och hämta honom i hagen, förut tog det mellan 30-90 min. 
Han går att bada/spola (inomhus och sitta fast), förut fick han panik och stegrade, vägrade ens gå nära. 
Han står still när man sprayar, förut flög han i taket.  
Han står (nästan) alltid still vid hantering, förut sprang han bokstavligt talat omkring heeela tiden.

Tyvärr är han väldigt svårlastad. Vissa perioder går det bättre, men han kommer nog aldrig bli helt bra för han kommer på nya "tricks" när de gamla inte fungerar längre. Han är väldigt svår på de sättet och han är mycket envis och smart. Lasttränaren vi har haft massor av gånger säger att han är bland de svåraste hon lastat. Vattenpölar kan han inte heller gå i, men det är väl något man kan leva med :)

Annars är jag stolt över alla de träningar som har gått jättebra, man blir så glad då :) De flesta tävlingarna är inte så mycket att vara stolt över men några klubbhoppningar, börjes, trögd, upk och lurbo är tävlingar som är undantag. Där visade vi framsteg! Jag är trotts allt den första och enda som tävlat mirre, så med tanke på det och hans temperament så får man vara stolt om han håller sig lugn och avslappnad (y)

logga

Kom på posten idag

Va till ica och hämtade ut ett stalltäcke från globus och när vi kom hem låg en vinröd john whitaker-luva med bling i brevlådan. Jag älskar att shoppa hästgrejer, vilket inte min plånbok gillar lika mycket..









logga





Dag 14 - Varför får ridning dig att må bra?

Som de flesta säger - det är inte bara ridningen. Faktiskt så tycker jag minst lika mycket om att rykta och gosa med min häst, städa och göra fint, mocka och fixa allt "vardagligt". Självklart blir jag glad (och mår bättre) efter en rolig/mysig ridtur eller en lyckad träning.

Mirre kan vara väldigt jobbig i hanteringen fortfarande, och då känns allt så jävla hopplöst och jag blir ledsen. Varför ska han vara så envis, jobbig, fånig och testa oss hela tiden? Men självklart får han mig att må bra oftare än han får mig att må dåligt. Jag älskar honom så mycket <3

logga

Bästa vänn

Jag saknar dig så mycket älskade underbara Snuttener.
Du och jag - då och föralltid <3









logga

Busy life

Idag jobbade jag igen :) Jobbade bara x-städ så det blev bara mellan 8.30 och 12 men lite pengar blir det ju. Sedan skynda till stallet så gått det går (det tar en halvtimme om man går fort) och hjälpa mamma att lunchfodra och sedan ta emot hösilageleveransen. Haha dom ringde o väckte mamma och sa "vi kommer om 40 min". Hon sov eftersom hon jobbat natt och det var ju inte ens direkt väntat att de skulle komma idag för det var fredag som var bestämmt, så vi hade inte skottat eller förberett alls! Men som tur var gick det bra och smidigt i alla fall :) Hoppas vi fick rätt analys bara!

Sedan fixade jag allt de vanliga, borstade o ryktade mysmirre (hade planerad vila idag med), skottat fram transport, haft insläpp m.m. Ja dagarna bara flyger förbi och jag hinner inte ens med hälften av allt jag har att göra - önskar att dagarna var längre :D hehe men jag är glad att jag slipper vara sysslolös, men det skulle vara skönt att bara ta det lungt en dag o slappa hemma. Jag fattar inte hur jag skulle hinna med mitt liv om jag jobbade mer..

logga

Coralle, ikea, röda korset..

Idag innan lunch så åkte mamma och jag runt och gjorde lite "ärenden" i boländerna :) Va först på Coralle med min nya dressyrsadelgjord, men han tyckte att vi kunde testa först att töja ut hällorna (stropparna går knappt igenom) så blir det billigare än att sy om! Sedan åkte vi till ikea och gick runt där ett bra tag. Mamma köpte bl.a en tvbänk. Och sedan gick inte bakluckan att öppna så tillslut efter många olika försök så fälde jag ner passagerarstolen fram och knölade in den jättestora långa kartongen in genom framdörren till baksätet/bakluckan. Krångligt? ja. Sedan åkte vi till röda korset. Oftast är det ganska dåligt och utplockat eftersom de bästa sakerna går fort, men oftast fyndar man något i alla fall. Idag köpte jag ett par jättesnygga bruna "stövlar" för 30 kr! Second hand äger.

logga

Ponnyakuten

Någon mer än jag som kollade första avsnittet av ponnyakuten i söndags? egentligen är premiären nu på söndag men på svt play kan man kolla på nästa avsnitt en vexka i förväg. Kolla på avsnittet här. Jättesmidigt!

Jag hade längtat efter detta avsnitt ända sedan förra året, det är så kul att kolla på tycker jag, hihi :) Men vilken besvikelse. Verkligen jättetråkigt med heeeela avsnittet som sammandrag från förra året, uuusch vad uttråkande och värdelöst. Längtar tills söndag och hoppas på att det då "börjar på riktigt"!

logga

Mysdag

Idag fick Mirre vila. Borstade, ryktade och tog hand om honom noga. Han var jättemysig <3

Han får nog vila imorgon också. Han verkade helt slut igår - ridit ut i snö 4 dagar i rad, dock mestadels skritt alla dagar förutom 2:a dagen då mamma red ganska jobbigt pass. Han kanske inte kunde återhämta sig från den dagen även fast de andra var "lugna" pass efterdom det är så tungt att gå i snön även i skritt, så han behöver vila upp sig tror jag och det går ändå inte att rida någon stans. Förhoppningsvis ridhus på torsdag om vi får in mirre i lådan dvs :)

Sedan fredag blir det nog försök till uteritt, eller parkeringen om det har snöat lite.. på lördag ska mamma westernträna på eke. Ska bli kul att hälsa på där :D Söndag får vi se vad som händer.. Mycket beror ju på hur underlaget ser ut. Jag hatar att det blev plussgrader och regn - nu har ju regnet fryst så det är snorhalt överallt och snön har blivit astung och skare ovanpå. Not nice.

logga

Dag 13 - en nytagen bild och 5 punkter som beskriver min häst

  • Envis som en åsna
  • Söt som socker
  • Ouppfostrad (men betydligt bättre nu än förut)
  • Helt underbar med mycket personlighet
  • Bästa, finste & underbaraste hästen

Jag älskar Miramis så jävla inihelvette mycket (fast han är gratis ganska ofta) !! <3

logga


Plussgrader!

Dåligt att det är så varm att de regnar och blir is och/eller packad jättetung snö med skare överallt, nu är det ju ännu svårare att kunna rida. Ridhus - jatack!

Idag red jag i alla fall ut (riktigt ovanligt) med frida och jolly. Det var mkt och riktigt tung snö och dessutom ojämnt upptrampad. Det kändes inte så schysst mot hästarna att gå i det så det vart mest skritt, och litegrann trav o galopp bara.

logga

Dag 12 - Det här saknar jag



Jag saknar att träna för tränare, men även trimma själv på en ridbana/ridhus. Både i hoppning och dressyr saknar jag. Jag är trött på snö, is och att rida ut. Nu när mirre är frisk ska vi köpa ridhuskort och åka till ridhus några gånger i veckan i alla fall. Och när vi sedan kommit igång kan jag äntligen börja träna igen :)

logga

Hiss



En stor fet hiss till dessa benskydd "BT-PRO" från Börjes tingsryd. Det är perfekta vardagsskydd - enkla o snygga och väldigt bra passform. Kan inte komma på något negativt faktiskt. Jag köpte mina på globen, men de går att beställa på hemsidan för 249 :-

logga


Ihopsläpp

Kom nyss hem efter att ha släppt ihop månen med mirre och alfur. Dom hinner bara vara tillsammans i typ 2 h eftersom hästarna går in kvart i 5 så någon måste nog kolla dom i morgon vid utsläpp också! Det gick i alla fall ganska bra förutom att mirre betedde sig som typ en hingst.. Han pep, skrek, hoppade, studsade, grävde och stampade mot månen som ett brydde sig ett skit eller rörde en fena, haha han verkade knappt märka mirre. Sedan gick han och ställde sig jättenära alfur (som såg ut som en huggorm för han gillar inte mirre) för att försvara sin "ägodel". Man skulle nästan tro att mirre trodde alfur var ett sto som han skulle ha för sig själv (mirre älskar ston), men jag tror mer att mirre har blivit maktgalen. Alfur är typ bland de första mirre är högre i rang än, och han verkar typ tycka att det är jättekul. Och nu när fusse inte är i hagen för tillfället så är han högst i rang och då vill han säkert gärna bestämma över måne också! Hoppas det går bra nu, mirre verkar vara den ända som gör något och han har ju i alla fall inte brodd, så det kommer säkert gå bra.

Jaja, nog med det. Jag stannade kvar ett tag i stallet sedan (mamma hade fixat mocka, all mat och vatten och ridit) och städade i princip klart sadelkammrarna, tog in en torvmix på upptining och ställde ut lite saker på logen. Sedan skrev jag att dem som har intag ska ta av mirres benskydd - så hoppas dom ser det och kommer ihåg det för dom ser typ ut som snöklumpar och kommer säkert börja klia när det smälter till vatten.. Hann inte gå och ta av dem själv för jag skulle få skjuts av Li hem.

Imorgon ska jag nog rida till parkeringen med mirre. Jag hatar all snö och hästarna blir ju typ helt slut och kan säkert lätt bli överansträngda, dock måste jag rida i massa snö på vägen dit. Hoppas det inte snöar eller blåser så rider jag nog barbacka :) Sedan ska jag plocka in sakerna jag rensade ut ur sadelkammaren antingen hem eller in i skåpen på logen. Och sätta upp en eller två krokar + en förvaringssak att hänga i taket   

logga   

Gårdagens

Igår (fredag) så började jag dagen med att gå upp 04.50 och sedan gå ca 15 min morgonprommenad till skarholmen för att ta bussen 05.20 till jobbet.. "Härligt"! dock så var jobbdagen kort och inte så mkt att göra så jag var i stallet runt 12.30.

Mamma hade fixat det mesta men jag hjälpte till att hämta en hösilagebal och packade hösilaget. Städade även i sadelkammaren så nu är jag nästan klar med det (y) Sedan tog jag in mirre och skulle rida, borstade o ryktade. Han var så otroligt seg när vi red iväg, man kände verkligen att han skulle stanna och vända när som hellst, typ 0% lust fanns. När vi nästan var framme vid vägen så stannade han helt. Ingetting kunde få honom att röra sig frammåt, antingen stod han helt still eller så backade han och försökte vända. Hur länge som hellst försökte jag få honom åtminstonde fram till vägen och vinna men det var helt omöjligt. Det ändå alternativet var att hoppa av och formligen släpa honom fram till vägen och in i skogen. Sedan vägrade han stå still när jag försökte komma upp och han var helt gratis. Tillslut kom jag upp - helt slut och typ genomsvettig, spagethiben.

Skrittade bortåt hela vägen för han var så seg (en snigel hade varvat honom) så jag orkade inte ens försöka mig på en högre gångart. På tillbakavägen var han jättepigg istället. Travade en kort bit, tog lite galopp, lite pause och travade resten av vägen - allt detta på lite mer än 5 min :) så det vart mest skritt idag. Värdelös ridtur som jag hellre hade hoppat över!

Sedan hämtade mamma mig så åkte jag hem och bytte om innan jag träffade Linn på centralen. Vi kollade typ på Let's dance och sedan somnade vi en stund senare , haha vaknade påklädda 03.30 ovanpå överkastet i min säng. Nu ska vi hinna baka mockarutor innan jag måste dra till stallet för ihopsläpp med månen in i mirre/alfur/fusses hage :) 

logga


Dag 11 - En bild på stallet



Hade ingen bild utanpå stallet, men detta är en del av stallgången i alla fall :P
Mirre bor längst ner i hörnet till vänster!

logga


7 timmar i stallet

Kom hem från stallet för en stund sedan! Var där i ca 7 h (kanske lite mer). Mamma lämnade mig där efter jobbet och sedan kom jag hem precis innan hon vaknade, haha.

Mockade, ströade, gjorde hö/hösilage, kraftfoder och vatten till både mirre och månen, åt frukost, red månen, lunchfodrade, sopade,  pratade med anki, bortstade bus + städade och fixade massor i sadelkammaren utan att bli klar

logga


En filmsnutt


Idag red jag barbacka m. skrittäcke över benen. Destination: parkeringen.

Det tog ca 25 min att skritta dit (15 min rallyskritt hem) genom skogen för bus var jätteseg, haha. Han var jättespänd i början och varierade med att vara staty med bankande hjärta och att takta och stressa runt.. Jag fattar inte vad han kollade på, hästar är lite knäppa. Tog en väldigt kort prommenad in i skogen för att försöka få honom att varva ner, men sedan kom mamma när vi kom tillbaka och då vart han bättre :) Efter det vart han lite spänd/rädd någon enstaka gång men inte mer än så.

Jobbade ganska länge i skritt kanske 10 min, och sedan ca 10 min trav. Jobbade bara vanligt på volt. Han kändes mycket bättre än tidigare sedan han började sättas igång från den ofrivilliga skrittvilan, man får så bra kontakt o inverkan barbacka! Jag tycker han gick fint idag och jag är nöjd :D Visst kunde han vart mkt stadigare, haft huvudet mer stilla, jag hade kunnat sitta bättre m.m vilket vi brukar ha problem med annars också. (Han är stadigare och lite mer löshjord i höger varv som ni säkert ser). Men man får ju även tänka på att han har nästan bara ridit ut rakt fram november och december (och mer än 3 av de veckorna på slutet var bara skritt på långa tyglar) pga underlag och hosta, men nu håller jag ju på att sätta igång honom som sagt.
 
logga


Tradera <3

Det är nog det mest optimala sidan för mig, hihi. Jag älskar att köpa begagnade (häst)saker, och jag älskar att köpa saker så billigt som möjligt. Man kan verkligen fynda på dendär sidan och många aktioner börjar på 1 krona (y)

Dag 10 - Mina drömmar

Min dröm är bo på en gård med eget stall där jag fick bestämma. :D

Om jag ska utvecka det lite så skulle jag vilja ha 2 stall på gården - ett privat till mina och familjens hästar, och ett för inackorderingar. Mitt stall ska sitta ihop med ridhuset på ena långsidan. Sedan skulle det finnas en stor hoppbana med alltid hinder framme, och en normalstor dressyrbana. Kilometerlånga underbara ridvägar. Stora hagar med varierad teräng och vindskydd. Jag skulle ha hästar som hobby, för att det är kul. Träna och tävla på lagom nivå. Eventuellt ha avel på hobbynivå med 2-3 ston med bra stam. Stallregler och rutiner kanske jag inte behöver ta upp här, men jag har mina bestämda åsikter ;P

En annan dröm som inte har direkt med min hästframtid att göra är att jag vill bli djursjukvårdare (smådjur). Jag har testat på det och gått en 6 veckors intensivkurs i skolan, och efter den så visste jag att det var det jag vile bli. Innan var jag helt förvirrad, haha. Allt vi fick göra var roligt, och jag kände faktiskt att jag var bra på endel saker, att det liksom föll sig naturligt hur jag skulle göra och det var enkelt. (Väldigt ovanlig känsla för mig då jag oftast känner mig dålig på allt, att allt är svårt och att jag inte fattar hur man ska göra. Värdelös är jag på det mesta.) Jag måste bara jobba på min sociala fobi eftersom det är mycket kundkontakt, och komma in på utbildningen såklart.



logga

Morgondagens ridplaner

Imorgon ska jag rida barbacka till parkeringen om det är okej väder och inte allt för kallt. Mamma ska filma så om det ser hyffsat ut kanske jag lägger upp, men förvänta er inget, han är jättetjaffsig i munnen och väldigt springig för tillfället (överskottsenergi och stel i kombination) - och det vill jag inte lägga upp här på bloggen om han är så imorgon.

logga

Ut & pulsa i snön

Idag red mamma och jag ut på månen och mirre! Jag red på min lilla Bus idag <3 Vi skrittade bort till grusvägen vid kalhygget och travade hela vägen från början tills den tar slut. Bra styrketräning i snön. Travade en kort bit på vägen tillbaka innan vi gick in i skogen och följde ett par gamla spår. Vi hade ingen aning vart dem ledde men som tur var kom vi fram på ett ställe vi kände igen. Efter den ganska långa skrittpausen (som nog var ganska jobbig ändå i djupsnön, stackars hestisar) så travade vi lilla rundan + lite galopp.

Mysig men kall tur <3 Det var nog väldigt nyttigt att köra alla gågarter i mycket snö, det bygger muskler på baken :D och ger säkert träningsverk, hihi stackars. Bus tyckte det var jobbigt att ta i, men konditionen är super så han blev aldrig andfådd eller nåt. Kan han ens bli det? Väldigt sällan :P

logga

Dag 9 - Mitt bästa häst minne

Mitt bästa hästminne är när jag fick Mirre. Även fast han har varit rent ut sagt hemsk och jag har allvarligt funderat på att lämna tillbaka honom mist hundra gånger, så är han även min första häst och helt underbar när han är på det humöret! Och jag ångrar inte en sekund att vi behöll honom och har tagit oss igenom nästan allt - det har varit värt det :)

Bilder på mirre från första dagen och de första veckorna.
















logga

Stallfix

Idag har jag förutom motionerat hästen även fixat med lite småsaker som att byt plats i sadelkammaren, fixat täckeshängare, släpat fram en ny hösilagebal, städat på höloftet och packat hö/halm/spån att ta hem till kaninschen :) Rykte och klippte även manen idag. Den var jättelång så jag tog nog nästan bort hälften! Det vart ganska okej men det verkliga resultatet brukar ju inte visa sig förens dagen efter, så vi får väl se.

Såklart gjorde jag även mat o fixade vatten. Mockat hade Li redan gjort åt mirre när jag kom typ för att hon inte hade haft något och göra och för att vi tar hand om månen ibland! Trevlig överraskning (y) Dock hade hon inte sagt att hon fixat så jag blev lite paff - vart fan är alla bajskorvar? Haha. Kollade för säkerhets skull att det verkligen var mockat och att mirre bara inte gömt allt, men det fanns inget. Fick senare reda på att hon faktiskt hade mockat, vilket var vad jag hade trott eftersom det typ inte fanns andra alternativ :> 

Imorgon ska mamma och jag åka och hämta en byrå, så när den är på plats blir det storstädning bland sakerna i sadelkammaren. Sedan måste jag även fixa med whiteboardstavlan. Och säkert massa mer.. det finns alltid saker att fixa i stallet - det tar aldrig slut :D :D :D

Dag 8 - Min hästs vardags outfit

Jag har 2 utprovade sadlar till min häst.
En hoppsadel - märke: stübben, modell: siegfried. Jätteskön lite äldre (?) sadel med lagom stora stöd för både vad och knä. Jag tycker om den jättemycket! Det ända som är lite negativt är i sådana fall att den är något hård i sitsen, men det är ju stübben "kända" för :) Min andra sadel, dressyrsadeln - märke: wellington, modell: elite. Väldens skönaste sadel jag suttit i hittils. Underbar <3 Halvdjupt säte och stora knästöd - man "sitter fast" aldelles lagom mycket! Jag tror den är gjord för lite kortare ryttare för även fast den har stora stöd så skjuts mina skänklar inte bak.

Träns har jag ganska många, upp till 10 st. Alla använder jag såklart inte lika ofta men jag försöker i alla fall att variera nosgrimma och bett. I dressyr rider jag hellst med aachen, men remont ibland. I hoppning pullar, och ibland aachen eller remont. Engelsk eller nosgrimmelöst rider jag också med ibland, men det är att föredra att stänga igen munnen på honom så han inte kastar runt bettet - det sliter på tänderna och det är svårt för hästen att slappna av om bettet inte ligger still. Favoritbett är 3-delat sweetiron, men jag har många att eriera med!

Benskydd eller lindor har jag nästan alltid - inte för att han behöver, utan för att inte ta några onödiga skaderisker och så är det roligt att matcha. Jag har massa olika benskydd både till hoppning och dressyr, och lindor till de flesta av mina dressyrschabrak. Schabrak är min passion, typ. Jag har ganska många (a). Jag tycker om att matcha så oftast är mirres och min outfit välmatchad :)

Mirres outfit om man menar täcken är för nuvarande ett grönrutigt ulltäcke inne (200 gram stalltäcke om det är superkallt). Ute har han ett brunt 300 gram med hals från Jacson/Hansbo över innetäcket, om det inte är mer än minus 10 för då har han ett metallicrött 400 gram med hals från Shires (assnyggt) :D

logga

Tömkörning



Idag så tömkörde jag mirre. Orkade inte rida, hehe, men han måste ju få röra sig speciellt nu när han sätts igång, annars kan vi aldrig börja träna! Och jag kan inte vara egoistisk mot honom - hästens behov kommer före mitt.  

Började med att gå med honom för hand längst vägen ca 5 min. På vägen tillbaka tog jag tömmarna och försökte jobba honom i form, varva ställning åt höger/vänster och rakriktning. Han hade bra bjudning men var jättetjaffsig i munnen och tog bettet och slängde upp huvudet hela tiden. Ganska störigt, hellre med huvet uppe i luften och still än ett evigt kastande.. Gick sedan upp på banan. Där va det typ ett ton snö så mirre vart inte direkt mer arbetssugen, han hatar att jobba i snö, haha. Det vart lite skritt och lite trav på volt. Han vägrade att ta yttertömmen i främst höger varv. Han tog inte stöd och bara drog in mot mitten utan att varken spö eller ökat ytterstöd unde få honom att stanna kvar på volten.. Ibland drog han utåt istället och försökte smita därifrån till ingången.. Jaja, när han inte gjorde något av detta eller bara stannade så jobbade han fint <3

logga

Svar

frida om Ridhuskort:
vad kostar det på brantshammar då? Det är ju mkt längre dit.. man får ju visst hoppa på nåntuna :)
svar: Det kostar 1500 kr. Ja men inte speciellt långt ändå, man tar ju ändå alltid trailer. Jag tror dessutom inte det är lika mkt folk där? Och på nåntuna får man typ bara ha 3 hinder eller något, då kan man ju typ aldrig hoppa någon rolig bana och typ ingen idé att ta ut tränare och privathoppträna m. 3 hinder.

Matilda om Träningssugen:
Är han helt frisk nu?? :D <3
svar: Ja typ nästan! Han har hostat väldigt lite under 1-2 veckor. Men idag hostade han därimot mycket :/



Rajdning

Kom på att jag inte skrev vad jag gjorde med mirre igår. Då red vi till parkeringen som en liten nyårsdagsutflykt. I skogen påvägen dit så blåste det massa så snön på träden regnade (!) ner i stora snöklumpar. Såg ganska häftig ut runtomkring oss men det var en jävla tur att det inte träffade mirre på rumpan - då hade han nog stuckit. Nu var han bara lite spänd, men eftersom han är så sjukt snäll så höll han sig (dock nätt o jämnt) i skinnet.

När vi va framme jobbade jag ett tag på volten i skritt, varavade att ställa utåt och inåt. Sedan jobbade vi i trav ganska mycket, men med många avbrott pga att massa bilar kom och åkte och att jag pratade med ett par :) Det gick väldigt dåligt att rida.. mirre va väldigt springig och väldigt tjaffsig i munnen = väldigt ostadig. Det hjälper ju inte att jag rider som en kratta heller! Efter 25 min kanske så började vi ta oss hemmåt. Galopperade en kort bit på vägen hem också

...

Idag red mamma o jag ut tidigt på morgonen. Jag red månen idag, mamma Mirre. Mirre hostade ganska mycket idag, tyvärr. Jag blir inte klok på detta - innan idag har han knappt hostat på 1-2 veckor.. Vi klättrade, travade en del och galopperade väldigt kort. Efter det så mockade o ströade jag åt båda hästarna och gjorde deras mat o vatten. Sedan städade jag endel. Var i stallet sammanlagt 6 timmar :D


Dag 7 - Min favorit grej i stallet

Favogrej att göra är nog att göra kraftfoder, och sedan mocka. Och rida såklart! Göra höpåsar och vatten är inte alls så roligt, haha. Favoritföremål är nog.. euumh.. vågen och grep. Utan dem klarar man sig inte!

logga

Ridhuskort

Hmm.. det börjar bli dags att köpa ridhuskort. Jag har verkligen inte råd men det behövs. Funderar på om jag ska ta Nåntuna eller Brantshammar? Nåntuna är 300 kr billigare, men där får man knappt hoppa. Det lutar därför åt Brantshammar, men vi får se. Tiden får utvisa ;)

Filmtips



Jag älskar romantiska komedier/feelgood-filmer :) Jag har sett ganska många så här får ni lite tips! Favoriterna i denna genre är nog The notebook, The wedding date och 13 going on 30!

Förutom dessa 3 kan jag tipsa om:
John tucker must die
A cinderella story
Mean girls
She's the man
Bridget jones dagbok
En prinsessas dagbok 1 & 2
I hennes skor
The ugly truth
Brölloppsduellen
The weddingplaner
The proposal
How to lose a guy in 10 days
Notting hill
Just like heaven
50 first dates
Material girls
Legally blond
The perfect man
It's a boy girl thing
Djävulen bär prada
3 systrar och en mamma

Andra bra filmer: 
Harry potter- och twilightfilmerna (dock mkt bättre i böckerna)
The Duchess

logga


Dag 6 - Det här äter min häst varje dag

Jag har räknat ut min foderstat på hippocampus. Grovfodret har bra värden för utfodring av häst, så man kan få en ganska optimal foderstat till sin häst med detta hösilage (=mkt grovfoder och lite/inget kraftfoder). Jag behöver bara ge mineraler till mirre utöver hösilaget, men jag ger även morötter och pyttelite betfor för att han ska få något i krubban. Om man kan göra en foderstat med bara grovfoder så är det de bästa och naturligaste för hästen :)

MIRAMIS FODERSTAT:
Morgon: 2 kg hösilage, 1 dl betfor
Lunch: 3 kg hösilage
E.m: 3 kg hösilage, morötter
kväll: 5 kg hösilage, 1 dl betfor, 1 dl mineraler



logga


RSS 2.0