Dag 8 - Min hästs vardags outfit

Jag har 2 utprovade sadlar till min häst.
En hoppsadel - märke: stübben, modell: siegfried. Jätteskön lite äldre (?) sadel med lagom stora stöd för både vad och knä. Jag tycker om den jättemycket! Det ända som är lite negativt är i sådana fall att den är något hård i sitsen, men det är ju stübben "kända" för :) Min andra sadel, dressyrsadeln - märke: wellington, modell: elite. Väldens skönaste sadel jag suttit i hittils. Underbar <3 Halvdjupt säte och stora knästöd - man "sitter fast" aldelles lagom mycket! Jag tror den är gjord för lite kortare ryttare för även fast den har stora stöd så skjuts mina skänklar inte bak.

Träns har jag ganska många, upp till 10 st. Alla använder jag såklart inte lika ofta men jag försöker i alla fall att variera nosgrimma och bett. I dressyr rider jag hellst med aachen, men remont ibland. I hoppning pullar, och ibland aachen eller remont. Engelsk eller nosgrimmelöst rider jag också med ibland, men det är att föredra att stänga igen munnen på honom så han inte kastar runt bettet - det sliter på tänderna och det är svårt för hästen att slappna av om bettet inte ligger still. Favoritbett är 3-delat sweetiron, men jag har många att eriera med!

Benskydd eller lindor har jag nästan alltid - inte för att han behöver, utan för att inte ta några onödiga skaderisker och så är det roligt att matcha. Jag har massa olika benskydd både till hoppning och dressyr, och lindor till de flesta av mina dressyrschabrak. Schabrak är min passion, typ. Jag har ganska många (a). Jag tycker om att matcha så oftast är mirres och min outfit välmatchad :)

Mirres outfit om man menar täcken är för nuvarande ett grönrutigt ulltäcke inne (200 gram stalltäcke om det är superkallt). Ute har han ett brunt 300 gram med hals från Jacson/Hansbo över innetäcket, om det inte är mer än minus 10 för då har han ett metallicrött 400 gram med hals från Shires (assnyggt) :D

logga

Kommentarer
Postat av: Malle

"Schabrak är min passion, typ. Jag har ganska många (a)"



Ganska många? Jag skulle nog tro att du har en hel drös med schbrak, hur många har du exakt?



2011-01-04 @ 11:00:43
URL: http://mallesch.webblogg.se/
Postat av: jag!

Haha-malin.... hon har ofattbsrt många schabrak ... vågar inte ens räkna!!!

2011-01-04 @ 18:04:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0