Stallströ

Till Mirre har vi torvmix som vi blandar upp med vanligt spån då och då. Anledningen till att vi har just detta strömedel är att han är hosthäst så vi bytte ut halmen (som jag tycker är det bästa), han kan inte bara vanlig torv (för det äter han) och enbart spån får vi inte ha i vårat stall. Jag skulle faktiskt hellre ha alla andra strömedel än just det vi har, haha. Vi får se hur det blir när våra balar är slut - kanske testar vi halm då och funkar det inte så byter vi snabbt tillbaka. Såhär tycker i alla fall jag om de olika (vanligaste strömedlen) ;

Halm
+ Ljust
+ Billigt
+ Sysselsättning
+ Lättmockat
+ Ser fluffigt och mjukt ut
+ Det är svårare för hästen att röra runt eftersom om man 
   har tillräckligt med strö så sjuknker bajset ner i "gropar"
+ Fryser inte
+ Bekvämast för hästen enligt studier
- Ganska dålig uppsugningsförmåga i jämförelse
- Går åt ganska mkt så skottkärran blir proppfull så man måste 
  gå fler gånger eller spiller massor
- Man får ta en ny bal ca 5 dagar i vackan.
- Dammar i vissa fall ganska mycket

Spån
+ Ljust
+ Luktar gott
+ Hyffsad uppsugningsförmåga
+ Fryser inte
- Jobbigt att mocka
- Blir lätt "äckligt" o brunt om man har en häst som rör runt
- Ingen sysselsättning

Torv
+ Ganska lättmockat
+ Mycket bra uppsugningsförmåga
+ Dammar inte så mkt
- Fryser
- Kan bli brunt lager över väggar o saker
- Mörkt o tråkigt
- Ingen sysselsättning
- Ganska vanligt att hästar gillar att äta

Torvmix
+ Bra uppsugningsförmåga
+ Dammar inte så mkt
- Ser ut som "äckligt" spån eftersom det har sån ful ljusbrun färg
- Jobbigt att mocka (men bättre med spån i)
- Fryser
- Ingen sysselsättning


Vad har ni till era hästar? Vilket strö tycker du bäst om? Varför?

logga

Kommentarer
Postat av: Frida

Torv har jag, fast jag skulle inte vilja ha torv om jag inte hade bädd. Men med torv så tycker jag aldrig att bädden blir äcklig. Om jag hade spån eller halmbädd så skulle det va äckligt och lukta illa. Du får kommentera mer på min blogg faktiskt :D

2011-02-04 @ 22:05:31
URL: http://equest.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0