Hästdrömmar..

När jag har råd att betala för mirre själv så ska mamma och jag troligtvis köpa en till häst att dela på. Dock måste jag liksom kunna lägga 4000 kr/månad (ikl träningar m.m. också). Tittar runt lite på hastnet.se ibland bara för att :D Hittat ganska många intresanta, men det är irriterande att man vet att "den perfekta hästen" troligtvis är borta när man har råd.

Hur ska då den perfekta hästen vara?
Vi vill ha en ganska liten häst, max 165 cm kanske, men gärna runt 155 cm. Raser som är intresanta är fullblod, varmblod, araber (även anglo), korsningar, lättare kallblod, kanske halvblod. Det viktigaste är inte hur pass utbildad den är utan att den är känslig (både för hand och skänkel), lyhörd och har egen bjudning (helre het än seg). Ska absolut inte vara stum/stark/hård i munnen.. Taktfasta och rena gångarter, gärna bra steg men åtminstode inte "dåligt". Det ska vara en häst som är allround - gärna mot dressyr, men ska kunna gå hoppning också. Väldigt viktigt är att den är snäll i all hantering - lasta, ta in från hagen, duscha, klippa, sko m.m. Priset får inte vara högt och det jag då väljer att dra ner på är utbildningen och "mindre populära" raser :)

Som sagt har jag hittat några intresanta, bla en varmblodig travare.

logga

Kommentarer
Postat av: Frida

varmblod kan vara underbara efter mycket slit och jobb. de har ju världens bästa personlighet och temperament oftast. Ställer alltid upp gör de också.. Det är iaf vad jag hört, har bara ridit ett varmblod en gång o de va på uteritt :P

2011-02-01 @ 23:32:21
URL: http://equest.blogg.se/
Postat av: jag!

har ju haft varmblod - och det är världens gulligaste :) Oftast mycket hållbara hästar, snälla och trevliga i största allmänhet! :D Fast jag gillar ju fullblod oxå ....

2011-02-02 @ 13:46:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0