Foderstat

Har räknat lite på mirres foderstat igen, och gjort lite ändringar. Anledningen att jag ens kollade över den är att jag tycker att han tappat hull/muskler, på främst rumpan. Jag skrev in att han var mager istället för normal. Överdrivet men han behöver ju i alla fall lägga på sig litegrann.  

Mirre's nya foderstat
Hösilage: 10 kg
Hö: 2 kg
Krafft muskel: 4 dl (0,25 kg)
Betfor: 4 dl (0,1 kg ca)
Mineraler: 1 dl (80 g)
+ lite morötter

Kanske ökar jag proteinfodret (krafft muskel) och ger mer protein än foderstaten tillåter, men vi får se. Mirre är ingen typisk "tabellhäst" skulle jag tro. Och även om man har en uträknad foderstat så måste man ju kolla hur det funkar på varje enskilld häst och om det behövs så får man "fodra lite med ögat", alltså gå på känsla.



logga

Kommentarer
Postat av: Frida

du skulle ju ha 100g minerlaer? Om du ger mkt protein behöver du inte ge b-vitamin nu när det är pälsfällning ;)

2011-03-01 @ 08:44:09
URL: http://equest.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0